مینیمالیسم یکی از جنبش های معماری مدرن است که بر پایه ی شعار معمار بزرگ مدرن، میس وندروهه ، “کمتر بیشتر است”، “Less is More” شکل گرفته است.معماری مینیمالیسم سعی می کند از کمترین جزئیات و خالص ترین فرم ها و متریال ها در طراحی معماری بهره ببرد. لذا در ابتدا می توان مینیمالیسم را در تقابل با ماهیت لوستر های کریستالی که هدف از خلق آن ها خودنمایی و تجمل گرایی بوده است دانست. اما بیایید ببینیم، می توان از لوستر کریستالی همراه با مینیمالیسم بهره برد؟

لودویگ میس وندروهه
لودویگ میس وندروهه در کنار ماکت ساختمان کراون مؤسسه فناوری ایلینوی

همان طور که در تاریخچه لوستر کریستالی گفته شد، لوسترهای کریستالی برای قرن ها عنصر بی بدیل نقطه کانونی معماری منازل ثروتمندان بودند.

علت این امر گران قیمت بودن کریستال ها بود. رفته رفته پیشرفت های صنعت شیشه گری باعث شد کریستال ها و کریستال سان های ارزان تری تولید شوند و در ساخت لوستر های جدید مورد استفاده قرار گیرند. همین امر باعث شد که لوستر ها از انحصار به ثروتمندان و افراد دارای طبقات اجتماعی بالا خارج شوند. پس بسیاری از مردم توانستند از لوستر در تزئین فضای داخلی خود بهره ببرند.

همین طور باید این نکته را در نظر داشت که کریستال های لوستر دیگر ساختار انحصارا تراش خورده با دست و دست ساز ندارند. رفته رفته کریستال های تراش خورده توسط ماشین و یا قالب گیری شده به صورت دستی یا صنعتی وارد ساختار لوستر ها شدند. این لوستر  دیگر جزئیات بسیار زیاد کریستال دست ساز را نداشتند. لذا به نوعی لوستر های کریستالی مدرن همگام با مینیمالیسم بوده مینیمال تر از گذشته بودند.

کریستال سه وجهی و کلیپ نصب لوستر موج
نمونه ای از کریستال های مدرن که دیگر تراش و جزئیات فراوان کریستال های سنتی را ندارند.

از طرفی، یکی از ویژگی های معماری مدرن را استفاده زیاد از شیشه در معماری می دانند

که این هم در نتیجه ی پیشرفت های صنعت شیشه سازی رخ داد. آن طور که می بینیم بسیاری از ساختمان های دارای معماری مدرن و حتی مینیمال، به وفور از متریال شیشه بهره می برند. لذا شیشه و بالتبع آن کریستال های ارزان قیمت تر مدرن به ساختار لوستر ها ورود کردند. پس سبک های مدرن تری از لوستر، خصوصا لوسترهای کریستالی مدرن را خلق کردند.

لوستر کریستال تراش خورده شمشی
نمونه ای از لوستر ساخته شده با ساختار و کریستال مینیمال تراش خورده با ماشین.

لوستر های کریستالی مدرن، دیگر آن ساختارهای پر پیچ و خم و کریستال های پر از جزئیات را ندارند!

البته اینجا منظور از مدرن را نمی شود معماری کاملا مدرن آن ها دانست، و منظور شیوه ی ساخت آن ها است. این لوسترها از اشکال هندسی ساده تر، مثلا چهارضلعی (مستطیل، مربع، لوزی و …) ، مدور (دایره،بیضی، تخم مرغی و …) ، سه گوش، خطی (استوانه، لوله و …) و امثالهم بهره می برند. این ساده سازی باعث شد که بتوان زیبایی و تلالو کریستال در لوستر را در کنار سادگی و بی آلایشی مینیمالیسم معماری مدرن داشت.

لوستر خطی کریستالی الارا
یک نمونه لوستر با ساختار مینیمال و کریستال های دارای هندسه ی ساده.

از طرفی، در مطلب انتخاب سایز مناسب لوستر به نقل از مایکل کاکس، ذکر کردیم که یکی از شیوه های معماری جدید، ایجاد تضاد بین سیک های معماری است. لذا می بینیم که می توان از لوسترهای کریستالی پیچیده در کنار مینیمالیسم و معماری مدرن، آن هم به منظور ایجاد کنتراست و نقطه کانونی بهره برد. لذا می توان جمع بندی کرد که لوستر های کرستالی هم می توانند در معماری مینیمال استفاده شوند. این یعنی چه لوستر های کریستالی مینیمال، و چه در بعضی موارد خاص، لوسترهای کریستالی پر زرق و برق کلاسیک و امثالهم. اینجا است که طراح می بایست شخصا وارد صحنه شود و لوستر را همراه یا پیش از طراحی معماری داخلی گزینش کند. پس اینجا است که می بینیم چطور می توان از لوستر کریستالی همگام یا همراه با مینیمالیسم بهره برد.

نویسنده نیراهوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.