لوستر گنبدخانه Rotunda (ساختمان گنبد دار) V&A، که در سال 2001 به وجود آمده است، یکی از چندین اثر مجموعه ‘لوستر‘ چیهولی است که ساخت شان از 1992 آغاز شد. لوستری مجلل که زیر گنبد ورودی اصلی موزه ی ویکتوریا و آلبرت لندن V&A Museum آویز شده است، که بزرگترین موزه ی طراحی و هنرهای آذینی در دنیا است.
بیرون ریزی ماهرانه ی رنگ های آبی، سبز و زرد شیشه به نوعی یک ارگانیزم زنده به نظر می رسد
– شاید یک ماهی مرکب عظیم الجثه با بازوهای در هم پیچیده، نشانی تجاری نمایانگر تندیس ساز آن، دیل چیهولی Dale Chihuly، کسی که در جاهای مختلف تندیس واره های مشابهی را طراحی کرده بود. امّا بی تردید لوستر اسکات اسکوار Scotts Square (همان لوستر گنبدخانه) شناخته شده ترین کار او است.
چیهولی به وفور با شیشه های دمیده شده ی پر-رنگ اثری خلق می کند، که نزدیک به تکنیک تاریخی شیشه گران مورانو در ونیز است.
او در ابتدا فریفته ی قابلیت های فرم لوستر در تغییر-دهی-فضا شد، و به وسیله ی حجم دهی با رنگ، و سایه روشن همراه با انگیزش حس حرکت، به نتیجه رسید.
در این لوستر که توسط چیهولی و استودیوی او در سیاتل، ایالت واشنگتن امریکا ساخته شده است، هر جزء شیشه ای مجزا ، یا به صورت آزاد-دمیده شده است، یا درون قالب های کنگره دار قالب-دمی شده است.
هر جزء از داخل توسط چسب پلی اورتان پوشش داده شده است، و به صورت مجزا با سیم فولاد ضد زنگ به یک آرماتور که از میله های فولادی به هم جوش داده شده گره خورده است. یک تیم شش نفره شروع به سیم بندی لوستر از پایین تا بالا کردن که بیش از 5 روز تکمیل ان طول کشیده است.
در اصل سال 1999 ورژن اولیه ی “آبی یخی و سبز بهاری” (Ice Blue and Spring Green) (نام توصیفی این لوستر) در ورودی بزرگ V&A نصب شده بود که در آن زمان مدرن ترین بود،
ولی چیهولی تصمیم گرفت که این لوستر نیاز دارد بزرگتر باشد. این لوستر در سال 2001 تغییر کرده و ابعاد آن بزرگ تر شده بود تا به لوستر کنونی ساختمان گنبدی V&A برسد، طوری که هم اکنون درخور گنبدخانه ورودی موزه است. این لوستر متشکل از 1300 جزء شیشه ای سبز و آبی دمیده شده و قالب-دمی شده است که به آرماتور فولادی پیچیده شده اند.
در حالی که به عنوان لوستر شناخته می شود، و با این که نورهای موضعی بیرونی به سمت این تندیس نشانه گرفته شده اند تا آن را روشن کنند، و حتی در بعضی جاها نورهایی درون بعضی از قطعات قرار داده شده اند، از نقطه نظر فنی این لوستر یک تندیس آویز است، چرا که خودش به تنهایی نور تولید نمی کند. در بیشتر زمان های روز، نور طبیعی بر روی تندیس شیشه ای فرو می تابد، و بازی داخلی دیگری از نور را خلق می کند.
این لوستر بیش از 8 متر ارتفاع و 3.5 متر قطر دارد، و از شیشه ی دمیده شده ساخته شده است. این لوستر توسط شیشه های زرد، سبز و آبی درست شده است که از پیچک های به نسبت کوچک پر پیچ و تاب در هم تنیده شده و گوشه های بیرون زده تیز که از هر سمت بیرون زده اند، تشکیل شده اند.
قسمت های بالا و پایین از متشکل از شکلی گرد تر است، در حالی که در قسمت وسط، آرایشی از شیشه های مدور آویز شده است. قسمت فوقانی بیرون زدگی های قابل توجهی دارد، خصوصا بر روی شیشه های به رنگ آبی روشن، که وقتی چشم بیننده به سمت پایین تر می رود، به ته رنگ های زرد و سبز مایل می شود.
کارهای شیشه ای دیل چیهولی را می توان در بیش از 200 کلکسیون موزه های دنیا یافت. از جمله نامدارترین آفریده های او می توان استوانه ها و سبد ها در دهه 1970 Cylinders and Baskets؛ فرم های دریایی Seaforms، ماچیا Macchia، ونیزی ها Venetians، و پارسی های Persians در دهه 1980؛ لوستر ها شناور های نی ایجیما Niijima Floats در دهه 1990؛ و فیوری Fiori در دهه 2000 اشاره کرد.
منابع :
https://www.amusingplanet.com/2014/10/the-chandelier-at-victoria-and-albert.html
https://collections.vam.ac.uk/item/O301268/va-rotunda-chandelier-chandelier-dale-chihuly/
https://dome.mit.edu/handle/1721.3/146262
http://www.vam.ac.uk/ (accessed 7/16/2012)
نکته : لوستر نصب شده در لابی هتل درویشی مشهد نیز در همین سبک ساخته شده است.