اگر در بازار لوستر هستید، نیاز است که وقایعی در خصوص کریستال لوستر مورد استفاده در گستره ای از لوازم نوری بدانید. این اطلاعات مهم به شما کمک خواهند کرد با توجه به سبک، اتاق و بودجه خودتان تصمیم درستی برای خرید بگیرید. افزون بر این، می توانید با این اطلاعات جدید در خصوص لوسترها دوستان و خانواده خود  را به تحسین برانگیزید!

اصول اولیه کریستال در لوستر

تمام کریستال ها را از شیشه می سازند. با این وجود، شیشه مورد استفاده در تولید کریستال لوستر بسیار متفاوت از شیشه مورد استفاده در پنجره، فنجان ، عینک و امثالهم است. کریستال ها حاوی اکسید سرب Lead Oxide هستند، که به آن وزن و شکست نور بیشتری نسبت به شیشه عادی عطا می کند. این بدان معنا است که کریستال ها درخشان تر هستند، تلالو دارند و خیره کننده تر هستند.

محتوای اکسید سرب برای لوستر ها بسیار مهم است، در حالی که برای سلامت مصرف کنندگان نیز ایمن است. قاعده این است که اکسید سرب بیشتر در کریستال باعث شکست بهتر نور می شود، پس محتوای بالاتر اکسید سرب بهتر است. سه نوع کلی از محتوای اکسید سرب وجود دارد:

  1. کریستالین، شیشه ای با 6 تا 10 درصد اکسید سرب است. به هر جهت استانداردهای امریکا اجازه می دهند که به هر شیشه شفاف با هر مقدار اکسید سرب کریستال گفته شود.
  2. نام نیمه سرب یعنی 24 تا 30 درصد اکسید سرب
  3. کریستال پر سرب، با هر مقدار سرب بیش از 30 درصد.

سه روش برای هنر ساخت کریستال لوستر ها وجود دارد : تراش با ماشین، تراش با دست، و دست-ساز.

کریستال های تراش خورده با ماشین وجه های تیز، پرداخت دقیق و خلوص بصری به وجود می آورند.

کریستال های دست تراش، همان هایی هستند که با روش های سنتی ساخته می شوند که از چرخ های ماسه سنگی برای تراش استفاده می کنند، و در ادامه با چرخ های چوبی و با گرد مرمرین پرداخت می شوند. ولی کریستال های دست-ساز با روشن های مدرن تری ساخته می شوند. بعضی از انواع کریستال های دست-ساز، شامل چک، آرمیتاژ، شاهوار Regal، کریستالیک Crystalique و ترک می شوند.

کریستال های ونیزی و مورانو به جای تراش خوردن، توسط استاد کار ها دست-ساز می شوند، لذا کریستال ها دارای لبه های نرم و گرد شده هستند. نتیجه ی این مهارت هنری دهان-ساز، قطعاتی با کیفیت میراثی و منحصر-در-نوع-خود است که آثاری هنری هستند.

انواع کریستال لوستر

اکنون که سه روش پایه ساخت کریستال را می دانید، چند نوع کریستال در اینجا شرح داده می شوند که ممکن است در زمان خرید لوستر با آن ها برخورد داشته باشید

کریستال صخره ای سنگی

کریستال های صخره ای در لوستر های کریستالی ابتدایی دیده می شدند. استفاده آن ها به قرن 16 میلادی بر می گردد، که جایگزین شمع های مومی شدند، شیوه ای برای بزرگتر نشان دادن یا بازتابش نور بودند. به هر حال امروزه اغلب فقط می توان لوستر های کریستال صخره ای اصیل را در قصر ها و موزه ها دید. در حقیقت قدمت کریستال های صخره همانند خود زمین است و هر یک از آن ها بی همتا است. کریستال صخره توسط وقایع زمین شناختی آفریده شدند، و در طی میلیون ها سال شکل گرفته اند. طبیعی بودن کریستال های صخره ای خوشایند است، و می بایست استخراج، و توسط جواهرتراش ها تراش و پرداخت شوند.

لوستر موجی کریستالی ستاره ای

کریستال های رنگی، در انواع مختلفی از لوستر ها برای جلوه های مختلف به کار می روند. تقریبا هر رنگ قابل تصوری را می توان در کریستال رنگی به نمایش گذاشت. رنگ را بر روی کریستال پوشش می دهند.

لوستر گرد ستاره

برخواسته از و نامیده شده به نام ونیز، کریستال ونیزی قالب زده می شود و تراش نمی خورد. این کریستال اغلب گوشه های گرد ناشی از پرداخت با آتش دارد، افزون بر این که به جای اکسید سرب دارای سود (سودا) و سنگ آهک است، لذا نرم تر به نظر می رسد. این ها به اندازه کریستال ها درخشش ندارند، ولی گزینه ی مناسبی از منظر هزینه برای مصرف کنندگان هستند.همچنین کریستال های مورانو دهان-دم هستند و می توانند شکل دایره، گل، و دیگر اشکال را به خود بگیرند، و همین طور می توانند رنگی بشوند.

کریستال های مصری یا جواهرتراش محتوای بالای اکسید سرب دارند. ان ها شفاف، دقیق و بی عیب هستند، ولی از نظر نوری و اپتیکی خلوص کریستال های سواروسکی را ندارند.

لوستر کریستالی با کریستال سوارسکیسواروسکی بهترین نوع کریستال در جهان است و احتمالا همان چیزی است که در زمان تصور کریستال در ذهن می آیند. در کوه های آلپ اتریش تولید می شوند. شفاف و بی عیب هستند، خلوصی بی همتا دارند و درخشان هستند. توسط ماشین ساخته شده، و بیش از 30 درصد اکسید سرب دارند. برخی از کریستال های سوارسکی دارای پوشش اپتیکی هستند تا آسانتر تمیز شوند، ولی مدل های اسپکترا این ویژگی را ندارند. کریستال های سوارسکی هم قابلیت رنگی بودن را دارند.

کریستال K9 گزینه مناسبی برای مشتری های خوش فکر است. به صورت انبوه تولید می شود، تراش می خورد و پرداخت می شود، تا مشابه کریستال های رده بالای گران قیمت به نظر برسد. افزون بر این وجه های ظریفی را به نمایش می گذارند.

تراش های مختلف کریستال لوستر

کریستال های لوستر،که می توانند به شکل ها و ابعاد مختلفی تراش خورده و پرداخت بشوند پندالوگ Pendalogue یا Pendeloque نام دارند.

برخی از تراش های رایج پندالوگ ها این ها هستند:

  •  هشت وجهی: دارای هشت پهلو است، و اشکال مختلفی از وجه ها در توالی به نمایش می گذارند.
  • قندیلی: کوتاه، باریک و جهت دار.
  • پیکانی (نیزه ای): بلند تر از انواع قندیلی، و در عین حال باریک و جهت دار
  • روزت: به شکل گل
  • سنگ مربعی: چهار وجه که اغلب جوری تراش می خورند که شکل حرف X را داشته باشند.
  • قطره سوئدی: کریستال وسیع اشک-شکل با وجه های الماس-شکل. همچنین گلابی نیز نامی دارند.
  • بادبادکی: به شکل بادبادک، که وجه ها هم-شکل کوچک بسیاری را به نمایش می گذارد، نسبت به الماسی ها متفاوت هستند، چرا که معمولا دو گوشه ی بالایی طولانی تر از دو تای پایینی هستند.
  • منشور شش ضلعی: قطرات بلند و باریک دارای نوک های شش-لبه که در یک گوشه تراش خورده اند.
  • باگت: که بعضی وقت ها کلونیال نیز نامیده می شود، که باریک، بلند، مستطیل شکل و عموما در یک کناره صاف هستند، و در دیگر کناره ها برآمده و تراش خورده هستند.
  • قبه (گرزه) ای: کوچک و گرد، با وجه های مثلثی، که اعلب در پایین ترین بخش لوستر آویز می شود.
  • گوی-تراش: گوی-شکل که وجه های مثلثی بسیاری را به نمایش میگذارد.
  • فرانسوی: در یک کناره صاف و در دیگر کناره ها برآمده و تراش خورده هستند. به شکل گلابی دارای جزئیات بسیار است.
هشت وجهی قندیلی پیکانی
کریستال پنتالوگ هشت ضلعی کریستال پنتالوگ قندیلی کریستال پنتالوگ پیکان نیزه
روزت سنگ مربعی قطره سوئدی (گلابی)
کریستال پنتالوگ روزت پنتالوگ کریستال قطره سوئدی
بادبادکی منشور شش ضلعی باگت (کلونیال)
کریستال پنتالوگ بادبادکی کریستال پنتالوگ منشور شش ضلعی پنتالوگ کریستالی باگت
قبه ای گوی تراش فرانسوی
کریستال قبله ای گرزه ای پنتالوگ کریستالی گوی تراش کریستال پنتالوگ فرانسوی

معرفی تصویری کریستال های مخصوص لوستر به سبکی دیگر:

کریستال هشت وجهی هشت وجهی ایتالیایی توپی
گلابی شکل بادامی مخروطی چند وجه
آویز سبک فرانسوی تراش فرانسوی ویولونی
گلابی سوئدی گوهر بادامی آویز مسطح(صاف)
کریستال کلونیال مستطیلی کلونیال نیمه نیزه ای قطره شش گوشه
نیزه ای کریستال بادبادکی پیچشی کریستال پنتالوگ تراش خورده
بیضی وجه دار دیسک کریستالی وجه دار نشان خورشید
برگ شیشه ای روزت زنجیره ای
قطره باران پندالوگ کنگره دار  فرانسوی پندالوگ صاف فرانسوی
سبک قصر تراش فرانسوی کریستال مربعی بادام نرم
آویز پیچشی سوئدی بادامی فرانسوی
رابط- چنگ – آویزه قطرات باگت

ممکن است برخی لوستر ها از یک نوع پندالوگ استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر از انواع زیادی بهره ببرند.

ترجمه شده از :

  • https://blog.lightsonline.com/guides/guide-crystals-chandeliers/
  • https://www.crystalstrass.com/newfr/

نویسنده نیراهوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *