هیچ کریستالی اینجا نیست: لوستر مدرن سنت را در هم می شکنند.

به “لوستر” فکر کنید و احتمالا یک چیز کریستالی، گران قیمت و دارای ظرافت را تصور خواهید کرد که برای نیازهای مدرن شما زیادی پر زرق و برق است. با این وجود، حقیقت این است، چیزی که ما آن را لوستر می نامیم، همیشه در حال پیشرفت بوده است.

لوستر-نخستین یک نگه دارنده مدور فلزی برای جام های روغن در قرون وسطی بوده است. جنگجویان صلیبی این ها را دیدند و آن ها را برای کلیساهای جامع خود همراه با شمع طراحی کردند.در قرن 11 میلادی، هنرمندان برنج کار بلژیکی به لوستر ها شکلی را که به رسمیت می شناسیم دادند، و جواهرتراش های ایتالیایی به آن ها کریستال های دودی-خاکستری تراش خورده را افزودند. در نهایت ساخت شیشه های سربی شفاف ساخته شده در لندن، به ما کالاهایی را ارائه دادند که در قصر ورسای پیدا می کنیم.

ایمی آزاریتو  Amy Azzarito، مولف “خوشبختی خانگی : تاریخچه تجمل گرایی در خانه در 100 کالا” که سال 2017 چاپ شد می گوید: “باعث شد لوستر، برای به وجود آمدن، تمام اروپا را به کار بگیرد”. ولی به گفته آزاریتو ، هدف کلی همیشه یکی بوده :”تا بیشینه نور را داشته باشیم” (درست، و شاید برای این که تجمل ، توانگری و ثروت را نشان بدهد)

ویژگی لوستر مدرن چیست؟

امروزه، طراحان نورپردازی و همچنین طراحان داخلی لوسترها را بازآفرینی می کنند – مثلا در لوستر های مدرن، با اضافه کردن نورهای LED؛ استفاده از متریال های پیش بینی نشده، مثل مهره های چوبی، یا فلز رنگ شده با رنگ پودری؛ و قرار دادن آن ها در مکان های جدید. مثلا طراح اهل بالتیمور، برد ویزنر Brad Weesner علاقه به گذاشتن لوستر های کوچک درون کمدها و تبدیل کمد ها به فضای مخصوص نوشیدنی دارد.

آپریل فورس پاردو، April Force Pardoe، طراح اهل مری لند، با مشتری همکاری دارد که علاقمند استفاده از لوستری در اتاق خواب دخترش است.پارددو روی هم رفته می گوید که اگر چه بیش از پیش در دسترس هستند، از لوستر ها کم استفاده می شود. زمان آن شده که این لوازم را به شیوه ای جدید ببینید، در سبک (مدرن) ریسک کنیم و این نورهای باشکوه و هویت را به خانه اضافه کنیم. چه زمانی لوستر مناسب یک خانه است؟ ویزنر می گوید، “همیشه”.

لوستر مدرن فلزی متالیکا
لوستر مدرن فلزی متالیکا
پاردو پیشنهاد می کند هر لوستر را به یک دیمر متصل کنیم و مقدار توان مورد نیازی که لوازم نوری امکان آن را دارند دریافت کنیم. خصوصا در اتاق ناهارخوری، شما علاقه دارید قابلیت کنترل نور محیط را دارید.

اما تفاوت بین لوستر و آویز چیست؟

آزریتو می گوید که لوستر دارای شاخه ها و نورهای چندگانه است، در حالی که آویز یک ساختار و لامپ تک است. بر این اساس، لوازم نوری به دسته بندی های چندگانه مرتبط هستند، مثلا این لوستر شش لامپ دارد، ولی یک سایه انداز لب دوز شده، مشابه آنچه ممکن است در آویز های تک-لامپه باشد. ویزنر می گوید : “من طرفدار پاک کردن مرز بین لوستر و آویز هستم، طوری که آن ها را فقط به خاطر زیبایی شان فرا بخوانیم”

لوستر فلزی مدرن موجدار الیزا
لوستر مدرن فلزی الیزا، یک سایه انداز ، با چند منبع نوری

ویزنر و پاردو یافتند که رایج ترین اشتباه، کوچک انتخاب کردن لوستر است. اگر قصد دارید لوستری را روی میز ناهارخوری قرار بدهید، پاردو پیشنهاد می دهد آنی را انتخاب کنید که بین یک-دوم تا دو-سوم عرض میز باشد. برای توضیحات بیشتر در خصوص انتخاب سایز مناسب لوستر این مقاله را ببینید.

لوستر مدرن مناسب چه فضاهایی است؟

ویزنور، مالک شرکت طراحی برد ویزنر می گوید :حتی “یک خانه ی مجردی هم می تواند لوستری داشته باشد.” فقط دنبال فریمی با طراحی جوان پسندتر باشید.

متریال های خارج از عرف نیز باعث می شوند طراحی های قدیمی نو بشوند. مثلا مهره های لوستر…. یادآور صحبت آزریتو، در خصوص لوستر های نخستین قرن 16 ایتالیا که از کریستال-سنگی استفاده می کردند می باشد. این مهره ها به اندازی کافی کوچک هستند  که اتاق خواب شما را اشباع نکنند.

چه چیزی را باید به عنوان اولین لوستر پذیرفت؟ آزریتو می گوید، “کرونا د لوز corona deluz” ،یک حلقه آهنی بود که بر رویش شمع هایی را نگه می داشت” و الهام گرفته از جام-روغن های قرون وسطی که جنگجویان صلیبی در ترکیه مدرن آن زمان دیدند بود.

منبع : لوستر مدرن، در هم شکننده سنت ها، واشنگتن پست

چنانچه به مطالب مفصل تری در خصوص تاریخچه لوستر علاقه دارید، پیوند های زیر را نیز ببینید:

لوسترها-سرگذشتی کوتاه در زمان- بخش 1

لوسترهای روکوکو و نئوکلاسیک-سرگذشتی کوتاه در زمان- 2

لوستر انگلیسی- سرگذشتی کوتاه در زمان- 3

نویسنده نیراهوم

دیدگاه ها (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *